Heissan kaikki kuuliat, nyt kuulette tästä aivan uskomattomasta päivästäni Shanghain ydin keskustassa!

Iltapäivällä kahden aikaan tuli neljä kiinalaista opiskelijaa, joiden kanssa kävelimme lähellä sijaitsevalle linjaautoasemalle. Sieltä mentiin bussilla Shanghain keskustaan ja juna- asemalle, josta ostimme bussi ja metrokortin. Mentiin metrolla kiinalais opiskelijoiden ohjaamana ihan ydin keskustaan. Jo metrossa ne opiskelijat varoitteli meitä, että siellä on hirveästi ihmisiä ja pitäkää laukuistanne kiinni, sillä siellä on paljon taskuvarkaita. Nooo kyllä me suomineidot laukuista osattiin pitää kii eikä keltää hävinny mitään koska ei ne ihmiset tehny muutakuin tuijjotti meitä :)

Lähdettiin käymään lähistöllä olevassa pankissa vaihtamassa rahaa ja toisten asioidessa pankissa me muut ihmettelimme kadulla korkeita rakennuksia ja sitä ihmis määrää. Oli ihan hullua kun mainos kuvat olivat kerrostalon kokoisia ja talot jatkuivat aina vain ylöspäin. Suuntasimme järkyttävän isoon kauppakeskuskeen ja sieltä etsimme aika länsimaalaisen ravintolan. Oli kyllä nii huippua syyä ensimmäistä kertaa mahan täyteen! Edellisestä kerrasta olikin vierähtänyt melkein viikko..

Suunnitelmana meillä oli mennä 18.00 lähtevään lauttaan jokiristeilylle. No, tyttöset hoksas jäätelöbaarin ja tilasivat jäätelöt vaikka oli todella kiire, kello oli tuolloin 17.45. Kiinalais opiskelijoista huomasi että he olivat vähän hermostuneita ja hoputtivat kovasti. Kyseltiin, että kerkeämmekö me vielä siihen johon he vastasivat, että sinne olisi noin 20 minuutin reipas kävely matka. Siinä ne mietti et mennäkkö vai ei, niimpä me sit päätettiin niitten puolesta että kyllähän me sinne keretään koska ollaan jo suunniteltu se että mennään. Juu siinä ne sit alko katteleen reittiä ja kyseleen ohikulkioilta ja kun reitti oli heillekkin selvä niin lähdettiin matkaan. Kyllä ne paikalliset katsoivat melko pitkään, kun 17 suomalaista juoksi pitkin Shanghain keskustan katuja ja väisteli torimyyjiä, kadulla nukkuvia kodittomia ja muita ihmisiä. Mutta me juostiin! Vain valoihin pysähdyttiin ja kiinalais tyttö koitti pinkoa meidän perässä :D . Matka oli tosi pitkä ja vaikka kännymme katujen kulmilla niin matka ei vaan tuntunut lyhenevän. Kello oli 17.55 kun kiinalais tyttö soitti kyseiseen paikkaan ja pyysi lauttaa odottavan meitä ja taas jatkettiin juoksemista.

Päästiin vihdoin terminaaliin(?), josta lähti laiva ja vastassa oli kiinalais mies, joka juoksi edellä ja näytti reittiä. Kierrettiin audat väärältä puolelta ja hypittiin niitten ylitse ja vihdoin oltiin ostamassa lippua laivaan. Kaikkien maksettua liput menimme toiselle tiskille, jossa piti vaihtaa se lippu kuittiin ja saada siihen leima. Ja taas juostiin portaita ylös ja laskusiltaa alas ja laituria pitkin laivaan, joka oli odottanut meitä siellä 30 minuuttia!! Ihan vaan meidän takia lautta, jonka olisi pitänyt lähteä 18.00 lähtikin satamasta 18.30!! Kyllä saamme kiittää Sisiä, joka soitti terminaaliin ja järjesti tämän kaiken! Laivan lähdettyä, hoksasimme jotain aika olennaista. Meistä 17 suomalaisesta ja 4 kiinalais opiskeliasta vain 14 suomalaista oli kerennyt risteilylle!! Eli kolme suomalaista ja nejä kiinalaista oli jäänyt rannalle ja me oltiin jo liikkuvassa risteily aluksessa! Noo, me päätettiin kaikesta huolimatta nauttia risteilystä ja unohdimme hetkeksi kiinalaiset.

Kirjoittakaapas huviksenne googleen Shanghai ja kattokaa kuvia, jotka on otettu illalla ja joissa on ihan loistavia kuvia tuhansista ellei miljoonista valoista. Voin olla ylpeä ja sanoa että olen nähnyt ne livenä!! Siis se risteily oli jotain ihan huikeeta! Laiva meni jokea myöten(ylläri sinänsä et joella menee laivat tai et yleensäkkin vedessä) ensin toiseen suuntaan ja sitten kääntyi ja meni toista laitaa. Matkalla näkyi ihan järkyttävän korkeita,isoja, värikkäitä ja hirmuisen kauniita pilvenpiirjätiä ja muita rakennuksia. Kaikissa oli hirveästi valoja, jotka vaihtoivat värejä ja tekivät kuvioita ja muodostivat sanoja. Lisäksi joen rannalle oli tehty puistoja, jotka olivat kauniisti valaistuja ja niitten varsilla kasvoi kauniita puita. Ei sitä tunnielmaa niistä kuvista nää samallain entäkö ois itse lähellä näkemässä. Sitä vaan katseli haltioituneena kaikkia ja yritti parhaansa mukaan räpsiä kuvia, jotta saisi edes jotain ikuistettua niin että muutkin sen näkisi. Eli matkalla otimme paljon kuvia ja katselimme kakikkia onnellisena ja ihastuimme aina vain enemmän Shanghaihin. Matka kesti kokonaisuudessaan yksi ja puoli tuntia ja maksoi vain 128 juania eli 16 euroa, joka on ihan naurettava hinta kaikelle tälle! Risteily vaikutti siltä, että siellä kävi vain ihmiset joilla on sitä yli määräistä eli ei seillä näkynyt semmosta vähän reppanaa sakkia..Pistää miettiin mitä ihmettä me sit siellä tehtiin, me köyhät opiskelia nuoret, jotka ei todellakaan oo isoissa rahoissa..

Laivalta tutuamme, meitä oli vastassa tämä ihana kiinalais tyttö, joka oli odottanut koko tämän ajan maalla meidän takia!! Pakko kyllä antaa hänelle suomisuklaata, josta hän erityisesti pitää, koska niin paljon hän on meitä täällä auttanut! Sisi nappasi lennosta meille kadun varteen taksin ja me lompsittiin neljästään taksin kyytiin, jolle kiinaneiti oli antanut osoitteen ja ohjeet. Taksit ovat täällä mielen kiintoisia siksi että ne ovat eri värisiä ja esim puaniset ovat meiltä kiellettyjä, koska niissä on jotain epä määräistä ja oranssit eivät osaa paljo minnekkään. No tätä vaalean vihreää taksia ajoi nuori mies, joka otti meidät kyytiin tietämättä miten tänne kambukselle pääsee. Hän ajoi tien sivuun ja soitti ilmeisesti kolleegalleen yms joka neuvoi ja niin me sit jatkettiin matkaa. Onneksi osaa olla ajattelematta, sillä korkean paikan kammoisena olisi muuten pelottanut olla kyytissä autossa, joka ajoi ties kuinka monen metrin korkeudessa, ehkä neljännessä tai viidemmessä "kerroksessa". Ne "kerrokset" näytti ihan niinko joissain kuvissa jotka on tehty idealla : "elämämme 300 vuoden päästä" tai joissain skifi jutuissa ne ihme tunneli jutskat. Taksi kuski ei puhunut englantia, joten höpöteltiin sit suomeksi ja kerran kun koira meinasi jäähä alle me kaikki alettiin kiljumaan tai puhumaan tyyliin et "elä aja sen päälle!! reppana mene pois alata sieltä!blaablaa" nii ihan niinko se ois tajunnu, koska se hiljensi vauhtia ja hymyili meille :) . Lähemmäs 30 kilometrin matka maksoi meille yhteensä 110 juania eli jokaisen matkan hinnaksi tuli 3.36 euroa! Kertokaapas mullekkin et missä päin suomessa pääsis samalla hinnalla saman matkan? Täällä kaikki maksaa niin säälittävän vähän, että melkeen hävettää maksaa niin vähän!

Tämmöinen päivä täällä tänään, kuinkas siellä? :D Ei vaan ihan loistavaa nähtävää jälleen kerran ja seuraavaa päivää odotellessa. Suunitelmissa ois mennä Shou Pu n kaupunkiin ja siellä tsippailla vähän aikaa ja sit mennään ehkä käymään eläintarhassa katsomassa pandojaaa!!:) Saa nähä mitä tulee, nyt ois vuorossa unta palloon operaatio, jotta jaksaisimme aloittaa huomisen päivän siivoamalla tämän huoneen, koska täällä oleva tantta(kiinalaiset kutsuvat kerrosapulaiseksi) ei siivoa täälä kyllin hyvin ja huomenna siis siksi siivoamme. Elikkäs hyvää yötä sinne suomenmaahan ja ruotsiinki ja kuulemisiin ja minä kirjoitan taasn toivottavasti huomenna :)

- Aino

Tässä ollaan menossa keskustakeskustaan, etsi kuvasta suomalaiset :)

Kerranki sai ruuaksi jottain joka ei maistunu munkkirasvalle eikä ollut kylmää tai tulista!! :):)) tuonne melkeen vois mennä toistekki, ruoka tuli maksamaan juomineen alle 4 euroa! ja tuo oli kuulemma semmonen hieno ravintola..

Nuissa torneissa vaihtu nuot kuvat kokoajan ja oli hirveen kivan värisiä!

Kaunista vai kuinka?

Tuo pallero torni on Helmitorni ja on yksi Shanghain suurimmista nähtävyyksistä. Hieno on!

Emme olleet liikkeellä yksin vaan joella oli satoja muitakin laivoja jotka ohittelivat ja tööttäilivät kovaan ääneen. :)

Tämmönen pakollinen todistus kuva että oon mää oikeestikki käyny tuolla lällälläää!!! :):):) :D

Juuu näät kuvat tulee loppuun, koska kirjotin ton tekstin ekka ja sit aattelin kokeilla kuvien laittoa,joka sujuikin paremmin ko osasin odotta, mutten jaksanut sitten vaihtaa ennää näitten paikkoja ettei teksti hypi. Tälläistä tällä kertaaa terveisiä pakkaseen täältä 25 asteen lämmöstä :)